BMW C1 200 Executive - full options

2.750 EUR

BMW C1-serie

Voor de liefhebber ter overname een mooie BMW C1 200cc in Executive-trim, in een courante kleur en met een volle optielijst.

Ook is er zeer groot onderhoud uitgevoerd afgelopen jaar. In de Coronatijd is dit ook nog eens een erg prettig vervoersmiddel (zonder helmplicht!). Door de overkapping hebben weersinvloeden zo goed als geen invloed. En mocht het zonnig weer zijn dan kan je het zonnedakje openen voor koele lucht. Ook de veiligheidsvoorzieningen zijn goed op orde, zo zitten er kruislingse veiligheidsgordels op met wegrijblokkering.

De C1 is afgelopen jaar flink opgeknapt en ik heb er een paar vermakelijke kilometers mee gemaakt. Omdat hij niet veel gebruikt wordt wil ik hem verkopen aan een volgende liefhebber.

Wat zit er allemaal op, een kleine opsomming: vario-automaat, ABS, alarm met startblokkering, stuurslot, interieurlampje, zijdeflectors, speakers, zonnedakje, handvatverwarming, zadelverwarming, topbox, ruitenwisser en -sproeier.

Hierbij een gedeeltelijke opsomming van hetgeen is vervangen:

o Oil Filter HiFlo
o O-ring oliefilterdeksel
o Spark plug NGK CR8EB
o Uitlaatbouten vervangen
o Fuel Filter OEM
o Luchtfilter OEM
o Filter Cartridge, belt ventilation
o V-snaar voor CVT Bando OEM
o Deksel remvloeistofreservoir incl. rubber (links)
o Deksel remvloeistofreservoir incl. rubber (rechts)
o Nieuwe schroeven op de remschijf voor/achter
o Wielmoer moer achterwiel (130Nm)
o Bougiekabel OEM
o Manchet stofhoes kogelgewricht voorwielgeleiding
o Set nieuwe schokdempers achter
o Nieuwe Lambdasonde (identiek aan een BMW Z8!)
o Vervangen van vloeistoffen:
o PROCYCLE koelvloeistof
o CASTROL MTX cardanvloeistof 75W-140 VOLLSYNT
o CASTROL remvloeistof DOT4
o CASTROL motorolie 20W-50 POWER 1 4T
o EXIDE accu EB14L-A2 12V/14AH
o LPG loodvervanger, scheutje bij elke tank
o Nieuwe EBC Remmen en blokken
o 2x EBC Bike Brakes Pro-lite Drilled Disc (MD968D)
o Remblokken voor en achter
o Nieuwe Banden Bridgestone incl balanceren
o Bridgestone SC1 120/70-13 53p TL F (met anti-lekgarantie)
o Bridgestone SC1 140/70-12 65L TR R (met anti-lekgarnatie)

Zelf vind ik het prettigste de C1 te rijden in de stad en op de provinciale wegen, zeg tot 80km/h. Verbruik heb ik niet gemeten, maar ze schijnen rond de 1:30 te rijden. Motortje loopt uiteraard perfect .

De BMW C1-serie is een zogenaamde ‘Enclosed Narrow Vehicles Scooter’van BMW, die zonder helm bestuurd mag worden in Nederland. De C1 is geproduceerd door de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone en de motor komt van de Oostenrijkse Rotax-fabrikant. Rotax produceert bijvoorbeeld ook de V-twin in de Aprilla Mille, diverse karten en offroad-motoren en staat bekend als uiterst betrouwbaar merk. De aangeboden C1 heeft de 200c-viertaktmotor (vloeistofgekoelde DOHC-motor) met brandstofinjectie, een geregelde driewegkatalysator en een traploos werkende Continu variabele transmissie met een vermogen van 13kW. Er is ook een 125cc versie geleverd van de C1, maar dit is de uitvoering die je natuurlijk wilt hebben en dan ook nog eens in de ‘Executive’- uitvoering.

De motor heeft een klepbediening via een ketting, deze staat bekend in de OEM-versie als slecht (rekt). 15dkm geleden is de motor in zijn geheel gereviseerd bij BMW De Jong in Alphen waarbij gelijk de verbeterde ketting is gemonteerd en de klepspeling weer gecontroleerd is.

Een kleine introductie van deze overkapte motorscooter.
Het eerste studiemodel was een gewone scooter met een kleine getrokken schommelvork. Deze machine voldeed aan de Amerikaanse botsproeven voor auto's, maar werd door de internationale motorpers met weinig enthousiasme ontvangen. Op zich was dat niet erg, BMW richtte zich ook niet op motorrijders, maar juist op automobilisten die de machine voor woon-werkverkeer konden gebruiken, zonder zich zorgen te maken om de weersomstandigheden en die bovendien zouden zijn vrijgesteld van de helmplicht. In 1997 verscheen op de IAA een nieuw prototype van de C1, dat al de uiterlijke kenmerken van de uiteindelijke versie droeg. De overkapping was helemaal over de rijder doorgetrokken.
De constructie van de uiteindelijke versie was ten opzichte van het eerste studiemodel flink gewijzigd. De voorvork was vervangen door een klein teleleverexemplaar met twee forse vorkstabilisatoren tussen de vorkpoten. De cabine (door BMW "Safety Cell" genoemd) was helemaal omgeven door framebuizen. Er zijn twee autogordels aan boord, die over de borst gekruist gedragen moesten worden. Met een hendel aan het stuur kunnen de gordels ontkoppeld worden, waarbij als de C1 op zijn zij lag, niet mogelijk mocht zijn. Als extra veiligheid kon de motor, wanneer de gordels niet vast zaten, niet meer dan 3.000 tpm draaien. Omdat de centrifugaalkoppeling pas koppelde bij 3.500 tpm, kon er dus ook niet worden gereden. Tests wezen uit dat het dragen van een helm zelfs gevaarlijker was met de kans op beschadigde nekwervels door het gewicht van de helm. BMW had tijdens tests overigens meer dan 200 mogelijke ongevals-scenario's op de C1 losgelaten.
De C1 heeft een aluminium kokerbalkenframe dat van het balhoofd naar de bevestiging van de achtervork loopt. Daaromheen was is buizenstelsel aangebracht, dat de Safety Cell vormde. Het voorspatbord bestaat uit een met schuim gevuld polypropyleen absorptiestuk dat samen met de telelevervork als kreukelzone dient.

De C1 heeft zowel voor als achter een enkele 220mm-schijfrem met een antiblokkeersysteem (ABS).

De uitrusting van de C1-modellen is uiterst luxe, zeker voor een scooter. De meeste zaken waren echter wel als optie leverbaar. Deze C1 Executive uitvoering heeft o.a.:

· Handvatverwarming
· Stoelverwarming
· Luidsprekers in de hoofdsteun
· GSM-houder,
· Een te openen zonnedakje
· Een ruit achter de hoofdsteun
· Ruitverbreders
· Een demontabele topkoffer
· Afsluitbare opbergvakjes
· Een leeslampje
· Een bagagenet
· Een ruitenwisser met sproeier
· Een alarm met startbeveiliging

Ter hoogte van de schouders zijn breed gebouwde "vleugels" aangebracht (origineel) die de rijder bij een zijdelingse val moeten beschermen.

Mocht je serieuze interesse hebben dan kan je altijd even contact met mij opnemen. De C1 gaat niet weg voor een laag bod, daar is hij te mooi en te leuk.

Locatie: Noord-Holland - Purmerend

Toegevoegd op 22 dagen geleden en vervalt op 6 April
Advertentie id: 1107901
    [ ]     310 bezoeken