(H)eerlijke straatracer - Honda Accord Type R

7.995 EUR

Deze ATR met ~220 pk / 240Nm kan ik niet anders omschrijven dan een ontzettend heerlijke straatracer. Er is technisch teveel aan gedaan om het nog een normale ATR te laten zijn.

En dan toch te koop? Ja, want het is tijd om van 2 autos naar 1 praktische gezinsauto (station) te gaan.

Voordat ik aan al het moois begin betreffende de ATR hierbij ook een aantal punten die (nu nog) wat minder mooi zijn, namelijk:
Het exterieur verdient de aandacht. Voor een auto van bijna 20 jaar oud mag het ook wel, maar een nieuwe laklaag met weggewerkte beschadigingen zouden het echt top maken.De velgen zijn niet mooi gelakt / gecoat. Hier laten stukken van los en ze zouden wat mij betreft dus helemaal gezandstraald en daarna ge-poedercoat mogen worden.Op hoge snelheden resoneert het geluid van de snellere nokkenassen door in de auto. Dit wordt mede versterkt door de RVS intake. Het klinkt daarbij alsof je de ventilator aan hebt staan.Belangrijke is dat bij het tanken die auto niet volledig vol getankt kan worden. Om een reden, waar ik nog niet achter ben, loopt de tank over in dat geval. Dit aan de onderzijde van de auto waarbij het lijkt alsof de brandstofoverloop getriggerd wordt.Wat ik zelf nog wat minder vind is dat aan de binnenzijde de mistlampen aangezet worden middels een rode trekknop. Hiervoor zou de originele knop weer werkend gemaakt mogen worden.
Wat deze auto dan zo gaaf maakt?
Technische details zijn hieronder te lezen. De kern van het verhaal is dat de ATR een aantal jaar terug verschillende modificaties heeft gehad van allemaal uiterst hoogwaardige Japanse onderdelen, waaronder JUN, Skunk2 en Exedy. Dit heeft geresulteerd in een auto die je elke keer een grote glimlach bezorgt. Of je nu bij het stoplicht staat of dat je een bochtige weg aan het berijden bent.
Rijd je de auto rustig (en doe je je ogen dicht ;-) ) dan zou je niet eens zeggen dat je met een speciale auto rijdt, maar zodra je het gas intrapt gaat het beest los. (En het geluid dat daarbij komt kijken is meesterlijk :-) )

Qua vermogen zit de ATR nu op ~ 220pk en 240Nm (tegenover 212pk en 215Nm standaard). De acceleratie naar de 100 km/u zit nu op ~ 6.5 sec (topsnelheid ligt boven de 230 km/u, dat is gevalideerd in Duitsland :-) )

Afgelopen juni bij het Hondafest in Meppen (D) bleek weer eens hoe de tuning er voor gezorgd heeft dat de ATR zich perfect kan meten met ITRs en bijna zelfs de nieuwe CTR. Honda liefhebbers, waaronder ikzelf, waren verrast over het resultaat dat de ATR neerzette.

De motor en bak zijn verder "numbers matching" aan de chassis & de afleverdocumentatie uit 1999.

Specificaties
H22A7, (motor #171 van de "A7" Type-R specials)JUN Stage 2 nokkenassenJUN verstelbare nokkenas pulleysSkunk2 Titanium retainersSkunk2 Stage 2 klep veren (32 stuks, volle dubbele veren)OEM Honda klepsealsOEM Honda mechanisch spanners (i.p.v. gevoeligere hydraulisch)Exedy Stage 1 lichtvliegwielExedy Stage 1 koppelingSkunk2 billet Cam plugsSkunk2 billet EGR deleteSkunk2 GasklepH22A1 VerdelerOBD-1 conversie (van drie tuning)H22A1 ECU gemapt & launch control, shiftlight (van drie tuning)OEM H22A1 idle aircontrolAangepaste kabelboom voor de H22A7 zo dat de OBD1 IAC klep kan gebruikt kan wordenSchotten in carterpan gelastK&N inleg filter8000RPM is het nieuwe schakel punt met shift light (als goed is kan deze setup 9000rpm aan)Dit in plaats van 7200 standaard. De kleppentrein, distributie en carterpan zijn hier op aangepast.
Onderstel
KW SchroefsetBig brake kit voor (zwevend, 330x30 mm)Ferodo DS2500 remblokkenGevlochten RVS remslangen
Uitlaat
Hitech tri-y spruitstuk (T304 rvs)Custom 2.5 inch rvs midden pijp en resonator200cell 2.5 inch rvs race kat.Aangepast met Y pijp naar OEM Dempers (1x 63.5mm naar 2x 55mm dempers)
Carrosserie & Interieur
Volledige origineel OEM Honda op de radio naInterieur is in een zeer nette staat, Recaros zelf hebben geen geschuurde stiksels en geen verzakte stoelwangen.Suede is ook in netten staat, nergens gescheurd of vervangenOrigineel Honda Type-R matten set in goeie staat (niet door gesleten, of logos er af geschaafd)
Onderhoud in 2016 en 2017
Olielekkage opgelostUitlaatlijn verhoogt (was zo laag dat het over de grond ging)Volledige aandrijflijn opgefrist.Alle keerringen in de motor (kruk, nokken, b-assen, & flenzen van, oliepomp, timing cover, achtersteas deksel) (correcte "HondaBond" originele kit gebruikt zoals in de fabriek)Alle flens pakkingen in de motor (behalve cilinder koppakking)Klepseals zijn vervangen bij de kleppentrein upgrade bij Sneaky tuningInlaat schoon gemaakt en overal nieuwe pakkingen, EGR volledige afgedopt en weg gewerkt.Nieuwe ontsteking (NGK)Correcte koelvloeistofDistributie snaar & spannersWaterpompBallansassnaar, spannersAangepaste spanners (H22A1 vol mechanisch)Nieuwe start motor, nieuwe stuurpomp
Ik hoef er de hoofdprijs niet voor te hebben en besef dat er nog wat aan de auto dient te gebeuren.
Daarbij is het wel een heerlijke auto die met de verschillende modificaties zijn geld ook waard is.

Ben je geïnteresseerd dan nodig ik je uit om de auto te komen bezichtigen en ervaren. Dan kan je op basis daarvan je eigen beeld vormen
(Even een praktische vanwege werk ben ik vaak op pad, met onze zuinig diesel, waardoor bezichtigingsuren of op locatie in Enschede overdag zijn of in Almelo 's avonds. Telefonisch ben ik overdag daarbij wat lastiger te)




Locatie: Overijssel - Almelo

Toegevoegd op 17 dagen geleden en vervalt op 6 May
Advertentie id: 814325
    [ ]     1824 bezoeken