Klassieke Bayliner Mutiny met Volvo Penta 130pk

2.750 EUR

Voor de liefhebber: Klassieker met wat werk tegen zeer scherpe prijs!!

Klassieke origineel Amerikaanse Bayliner Mutiny 1750 met nagenoeg onverwoestbare Volvo Penta AQ130D / 280 Sterndrive combinatie. Gaat weg vanwege tijdgebrek en interesse in een andere boot. Is deze boot iets voor jou? Lees vooral verder.

Beschrijving
Deze gele klassieker heeft tot 2 jaar geleden bij de vorige eigenaar altijd binnen gestaan. Sinds 2018 ’s zomers in het water en ’s winters op de kant. Het is natuurlijk geen nieuwe boot meer maar zag er toch nog heel goed uit voor zijn leeftijd. Echter de laatste twee jaar buiten en in het water hebben hem niet mooier gemaakt. Gelukkig is dit slechts cosmetische en oppervlakkige verwaarlozing. Een goede schoonmaak- en poetsbeurt en het lakken van het houtwerk laten hem zo weer glimmen.

De motor is een nagenoeg onverwoestbare Volvo Penta AQ130D (130pk) met 2 bovenliggende Solex 44PA2 carburateurs. Mooie klassieke, puur mechanische techniek. De motor heeft in 2018 een grote beurt gehad waarbij naast de reguliere zaken (olie, bougies, filters etc.) ook het impellerhuis is vervangen en de carburateurs gedemonteerd en ultrasoon zijn gereinigd. Motor start prima en loopt mooi.

Verder voorzien van accu met hoofdschakelaar. Dashboard met origineel stuur, gecombineerde morse gashendel/versnelling. Instrumentarium met diverse meters (toerental, temperatuur, benzinemeter, oliedruk, ampère, snelheid) en bediening voor de hoorn, bilgepomp, afzuiging motorruimte, verlichting, power lift en dodemanskoord.

Dashboardkastje met ingebouwde radio/cd speler met 4 speakers. Twee opbergvakken achterop. Diverse opbergvakken in de boot. Zwemtrap achterop de boot.

Afgelopen voorjaar het onderwaterschip voorzien van een laag antifouling om aangroei tegen te gaan. De boot ligt in het water en is dus vaarklaar.

Specificaties
Kleur: Geel polyester, donkerbruin lederen bekleding
Afmetingen: 5,15 x 2,15 (lxb)
Capaciteit: 6 personen
Indeling: 2x2 back to back seats, die uitgeklapt kunnen worden tot ligbank. 2 losse zitplaatsen bij de achtersteven
Gewicht: ± 900 kg. Geremde trailer noodzakelijk.
Snelheid: afhankelijk van schroef, maar nu bescheiden iets onder 50 km/h.

Let op! De boot is geregistreerd en voor deze boot is een vaarbewijs verplicht.

De boot wordt geleverd met 2 zwemvesten, brandblusser, 4 fenders en landvasten.

De boot kan geleverd worden met een zeer goede (1300 kg laadvermogen) geremde Freewheel kanteltrailer met eigen kenteken, zie laatste foto’s. Prijs voor de trailer bedraagt € 2.000,-. De trailer is niet los te koop. Prijs voor boot en trailer samen: € 4.000,-

Deze advertentie is geen glad verkooppraatje om de boot zo snel mogelijk te verkopen. Ik wil dat je weet wat je koopt. De boot is goed, keihard, droog en kan zo nog 40 jaar mee. Net als de motor trouwens. Maar er zit wel wat werk aan beide. Daar is de prijs dan ook naar. Niets hoeft, maar om teleurstelling en onnodige vragen te voorkomen hieronder wat info over een aantal onvolkomenheden en wat er eventueel aan gedaan kan worden.

Het lijkt veel, maar valt best mee als je wat tijd hebt en een beetje technisch bent aangelegd. Ik heb er de tijd en de zin niet meer voor. Dus, een eerlijke advertentie voor een eerlijke prijs: What you see is what you get guys!

De ruiten
Om de boot op zijn huidige ligplaats (voor de deur) te krijgen moet er een zeer lage brug (1,0 m) gepasseerd worden. De ruiten zijn daarom op dit moment gedemonteerd. De hele set ruiten is compleet en onbeschadigd aanwezig. Er missen alleen een paar hamerkopbouten om de ruiten weer vast te zetten.

De motor
De motor draait koud niet gelijk lekker stationair. Geen problemen als de motor warm is. Stationaire toerental is wel net te laag voor het leuke. Kan een afstelling gebruiken op de carburateurs.

Bij abrupt (vol) gas geven houdt de motor eerst even in of slaat af. Bij langzaam gas geven doet dit probleem zich niet of veel minder voor. Lijkt te wijten aan een verkeerd afgestelde accelerator pump. Ik heb wel wat aanpassingen gedaan, en dat heeft het verminderd, maar nog niet verholpen.

De V-snaar is net te ruim. Doet het overigens prima. Zit een ander type dynamo op waardoor afstellen lastig is. Geen probleem verder met stroomvoorziening.

De schroef
De schroef (linksdraaiend) is oud, beschadigd en daardoor ook wat uit balans. Door de onbalans is de schroef eigenlijk aan vervanging toe. Vooral ook om de andere onderdelen in het staartstuk zoals de lagers etc. niet vroegtijdig te beschadigen.

De Sterndrive
De Reverse Lock doet het vaker niet dan wel. Zal wel smering of stroefheid zijn. Of iets anders. Om het goed te controleren en evt. te repareren moet de boot het water uit.

De AQ 280 Sterndrive is voorzien van een Power Tilt (niet te verwarren met een Power Trim trouwens). De Power Tilt reageert soms niet meer, vanwege een stroeve blokkeringsschakelaar. Bekend euvel van de AQ 280. Ik heb de Power Tilt eigenlijk nodig om de schroef te liften omdat de ligplaats nogal ondiep is. Als je dit niet nodig hebt is het op zich geen probleem.

Overig
De scheepshoorn doet het niet. Krijgt wel stroom. Óf de compressor óf de slangen/rubbers zijn stuk/lek.Snelheidsmeter doet het niet.De kunststof ramen van de bijbehorende originele afdekhoes bevatten scheuren.Binnenverlichting en navigatieverlichting niet werkend. Kan zekering of lampjes zijn. Nooit nodig gehad.Conditie van de accu niet bekend. Start er prima mee, maar staat bij geen gebruik aan de.

Locatie: Zuid-Holland - Leidschendam

Toegevoegd op 15 dagen geleden en vervalt op 20 May
Advertentie id: 1043658
    [ ]     1806 bezoeken