Afmeting (lxbxd): 8m x 2,25m x 1,25m
Ligplaats: Herkingen
Emmaria is een prachtige Marieholm 26 waar wij jaren van hebben genoten. Echter doordat onze kinderen (2) groter worden en wij wat verdere reizen willen maken, wordt Emmaria helaas te klein voor ons. Ons zeilgebied is tot op heden Zeeland tot Noord-Frankrijk. We hebben haar de afgelopen jaren naar onze wensen aangepast waarbij we haar traditionele look en interieur, zoveel als mogelijk in tact hebben gehouden.
In de afgelopen vier jaar zijn er een groot aantal zaken aangepakt:
Exterieur:
In 2014 is de verstaging vervangen (Bijl Brouwershaven). In 2016 hebben we de wandputting vervangen en intern verstevigd zoals beschreven op de site van de Nederlandse Marieholm Vereniging (www.marieholmvereniging.nl). In 2017 zijn alle doorvoeren vervangen door kunststof True design doorvoeren. Tevens zijn in 2017 de huik en buiskap vervangen en is er een kuiptent aangebracht (S&S Wemeldingen). Verder hebben we in 2017 de romp dek verbinding volledig verlijmt met expoxy en daarna afgewerkt met kitnaad. De vallen van grootzeil en fok zijn vervangen voor Dynema lijnen (2017) en alle landvasten vervangen voor Tasmania CS Rigging landvasten (2018).
Interieur:
De kussen zowel in de salon als in de punt zijn in 2016 vervangen zodat je heerlijk slaapt. De Eberspacher kachel is in 2017 volledig gereviseerd en hebben we alle leidingen (aan en afvoer) vanaf de kachel vervangen en geïsoleerd. Alle verlichting is in 2017 vervangen voor LED verlichting. Daarnaast is de toilet (Jabsco, 2017) vervangen en zijn de aan en afvoerleidingen van de originele RVS vuilwatertank vervangen. In 2018 hebben we de watertank volledig schoongemaakt en alle waterleidingen van en naar de watertank vervangen.
Electra:
De installatie is voorzien van een start- en service-accu. In 2017 is alle elektrische bedrading verwijderd en vervangen voor nieuwe bedrading, alle bedrading is georganiseerd in kabelgoten. Tevens is er een Phillipi schakelpaneel aangebracht waardoor alle items eenvoudig te bedienen zijn. Er is walstroom-aansluiting geïnstalleerd inclusief een acculader (Mastervolt), een aardlekschakelaar (2017), 2 220Volt-stopcontacten en 2 USB aansluitingen. Alle verlichting (interieur) is vervangen voor led-verlichting en het driekleuren licht is vervangen voor Led driekleuren/anker licht (Aqua Signal 34 LED tricolor anchor). In 2019 is een nieuwe serviceaccu geplaatst.
Instrumenten:
In 2017 zijn alle instrumenten vervangen dan wel toegevoegd. Het gaat hier om een marifoon (Raymarine Ray 35 marifoon met GPS) en een log / diepte sensor (Raymarine DST800 triducer analoog).Â
Voor het goed functioneren van de marifoon hebben we de coax kabel in de mast vervangen voor een Aircel 7 coax kabel (2018) en een Glomax antenne (2017).
Motor:
De Volvo Penta MD5A heeft in 2018 een volledige revisie ondergaan: cilinder-koprevisie, nieuwe cilinderbus, zuigveren, pakkingen door Eerland Apeldoorn. Eerder was er al een Volvo seal (stufbox) aangebracht. Doordat de motor tijdelijk niet aanwezig was, was er ruimte om andere zaken aan te pakken (begin 2018). Zo zijn er twee Delphi filters met wissel kranen geplaatst, waardoor het mogelijk als een filter verstopt is, over te schakelen op de andere filters. Verder zijn de gashendel leidingen zijn vervangen door Vetus low friction kabels, is het motorluik is volledig geïsoleerd en is de motor teruggeplaatst op nieuwe motorsteunen. Tevens is er een nieuwe kunststof dieseltank van circa 40 liter onder in de bakskist geplaatst waardoor er geen sprake is van ruimteverlies. Dit betreft een op maat gemaakte kunststof dieseltank(Liquid Storage). Op de dieseltank is een Wema diesel meter gemonteerd. Daarnaast is het motorruim opnieuw geïsoleerd.