Saab 9000CSE 2.0t Anniversary, 240.000km

4.950 EUR

Hoi,
Als je bij mijn advertentie bent uitgekomen, ben je op zoek naar een Saab 9000. En wat een goeie keuze! Want hoewel het model nooit de status heeft bereikt van de 900 classic, is het volgens veel kenners toch maar mooi de beste Saab ooit. En mijn exemplaar is best bijzonder. Het gaat om een Anniversary, een speciaal model dat in de laatste twee bouwjaren is gemaakt. Daarmee is het naast de Aero de meest begeerlijke versie van allemaal. En de meest uitontwikkelde – het model kwam in 1985 op de markt en Saab is er sindsdien continu aan blijven sleutelen. Een late 9000CSE als deze is een robuuste, snelle, comfortabele en betrouwbare auto.

Althans, als je een goeie weet te vinden. En dat is nog niet zo makkelijk. De 9000 heeft tot nu toe de klassiekerstatus niet echt bereikt; ze waren daarom jarenlang niks waard, waardoor onderhoud plegen voor veel eigenaars al snel te duur was. De meeste 9000’s die nu nog rondrijden zijn daardoor sterk verwaarloosd. En als je een klusser bent is het wel leuk, zo’n verwaarloosde Saab, maar als je gewoon een betrouwbare, fijne auto voor alledag wilt (of voor erbij), dan schiet je er weinig mee op.

Gelukkig voor jou is mijn 9000 helemaal in orde. In de twee jaar dat ik hem heb, heb ik al het achterstallige onderhoud weggewerkt. En ik heb daarbij niet alleen de noodzakelijke dingen gedaan, maar ook dingen die niet per se noodzakelijk zijn maar de auto wel beter en fijner maken. Denk aan nieuwe schokdempers rondom, nieuwe motorsteunen en een nieuwe koppeling. Ik heb de auto bovendien behoorlijk verfraaid, met mooiere voorstoelen, (zeldzame!) leren deurpanelen, enzovoort.

Je vraagt je misschien ook af: hoe zit het met roest na al die jaren? En dat is een goeie vraag! De 9000 staat niet bekend als een roestbak, maar er zijn heus wel wat zwakke punten. De bovenste bevestigingspunten van de schokdempers achter bijvoorbeeld en de veerschotels. Of de omlijsting van de voorruit. Op die punten is mijn exemplaar knalhard. Een ander zwak punt is het plaatwerk aan de binnenkant van de bumpers, achter de achterwielen; bij elke 9000 vallen daar gaten. Maar niet bij de mijne, want ik heb m namelijk laten lassen door een vakman. De chassisbalken heb ik volgespoten met tectyl ML, waardoor roest ook hier voorlopig geen kans maakt.

Het resultaat van al mijn inspanningen is een geweldig rijdende Saab. Comfortabel, stil, behoorlijk zuinig en als het moet lekker snel. Is er dan nog wat te wensen over? Ja, het koetswerk kent wat gebruikssporen. Dat is niet mijn sterke kant, dus dat laat ik graag aan jou over. 

Goed. Ik denk dat deze advertentietekst inmiddels lang genoeg is. Als je interesse is gewekt en je zo’n 9000 op waarde weet te schatten, neem dan contact met me op. Je bent van harte welkom voor een proefrit en ik kan je dan nog veel meer over de auto vertellen. Hieronder vind je nog een (was)lijst met zaken die ik heb vervangen, verbeterd, verfraaid of gerepareerd.

NB. De auto is per januari 2022 beschikbaar. Tot gauw!

Centrale vergrendeling hersteld
Voorstoelen vervangen voor mooiere exemplaren
Olie ververst
Bougies vervangen (bcpr7es-11)
Luchtfilter en interieurfilter vervangen
Alle motorsteunen vervangen (5 stuks)
Klepdekselpakking, bovenste kettinggeleider in kleppendeksel en afdichtplug in cilinderkop vervangen
Multiriem en spanrollen vervangen
Reflectorplaat achterzijde vervangen door mooier exemplaar
Ruitenwisserbladen vervangen
Oliedruksensor vervangen ivm lekkage
Lekkage koelsysteem hersteld dmv vervanging stalen koelbuis
Thermostaat vervangen en koelvloeistof ververst
Gasklephuis vervangen
AIC-klep schoongemaakt
Lambdasonde vervangen
Tankontluchtingsslang vervangen
Draagarmrubbers, droplinks, fuseekogels vervangen links- en rechtsvoor
Stabilisatorrubbers rondom vervangen
ABS-sensor linksvoor en linksachter vervangen
buiten- en interieurtemperatuursensoren vervangen
remschijven en -blokken rondom vervangen
remklauw linksachter vervangen door goed tweedehands exemplaar
leren deurpanelen ingebouwd
Laswerk wielkast rechtsachter, plaatwerk achter achterwielen
Einddemper vervangen (Aero-demper)
Brandstoffilter vervangen
Bakolie ververst
Remvloeistof ververst
Koppeling vervangen incl hulpcilinder (240mm plaat, Aero-specificaties)
Krukaskeerring bakzijde vervangen
Schokdempers achter vervangen
Schokdempers/veerpoten voor vervangen, incl bumpstops, toplagers, vulstukken.
Airco geserviced
Nieuwe accu (Exide, 77 ah)
Set sleutels bij laten

Locatie: Utrecht - Amersfoort

Toegevoegd op 18 dagen geleden en vervalt op 13 May
Advertentie id: 1249465
    [ ]     104 bezoeken