SAGA 20 volledig omgebouwd en gerenoveerd , nu vaarklaar

17.500 EUR

Gerestaureerde SAGA 20 Geproduceerd in Noorwegen, gevaren op de Zweedse meren en voortgestuwd door een Deense dieselmotor (BUKH 10 pk), dat is de boot die de vorige eigenaar had gekocht in Zweden.

Wij hebben deze boot gekocht van de persoon die de boot heeft gerenoveerd, de renovatie was 1-5-2020 afgerond (in Nederland), eigenlijk is de gehele boot aangepakt, omdat het zo’n grondige renovatie was heb ik zijn tekst gebruikt.

Comfort / Veiligheid;
1. Geluid Saga’s zijn veel degelijker gebouwd dan nieuwe sloepen maar hebben als nadeel dat ze meer geluid produceren. Dat verhoogt het vaarplezier zeker niet. Om die reden is de geluidsisolatie van de motorkist geüpgraded naar een hoger niveau:
• Ontdreuning; voor isolatie van trillingen, resonanties met Vibraflex UF 80
• Merfocell met een voor saga’s extreem dikke laag; 40 mm. Merfocell zorgt voor de geluidsabsorptie;
• De deksel bestaat uit Trespa/dikke rubber kit (gaat resonanties tegen)/betonplex (18mm)/vibraflex/merfocell voorzien van RVS luikuitzetter. Tussen de deksel en de kist is neopreen seal toegepast ter voorkoming van kieren (geluidslekken).
• Deksel wordt gesloten met een zware RVS klepsluiting
• Opmerkingen: de isolatie is geheel vastgezet met een aluminium frame ter voorkoming van loslaten, om de extreem dikke geluidsisolatie mogelijk te maken is de dynamo vervangen door een hypermoderne extreem compacte dynamo die met 40A laad net als de originele.

2. Opstap Het keukenkastje is omgebouwd tot opstap. Het kastje is verstevigd aan onder- en bovenzijde en dient nu ook als traptrede op makkelijker aan boord te komen. De trap is voorzien van antislip om vallen te voorkomen.
3. Eenhendelbediening Morse:
De gashendel als bedieningskabels zijn vervangen. De bediening vindt plaats met een nieuwe verchroomde motorbediening MT3. De schakelkabel is een zogenaamde low friction kabel (CABLF40.B) zodat de bediening heel soepel verloopt. De schakelaars zijn vervangen door RVS tuimelschakelaars.
4. Brandstofmeter:
Saga’s hebben geen brandstofmeter, wonderbaarlijk maar dit geldt voor de meeste sloepen, waardoor je met een stok (stuk PVC pijp) peilt hoeveel brandstof er in de 40 liter tank zit. Dat brengt niet bepaald een gevoel van zekerheid met zich mee. Om die reden is er een RVS tanksensor geplaatst in de brandstoftank die een signaal doorgeeft aan de brandstofmeter op het dashboard. (na demontage van de hele brandstoftank heb is de vulslang en de ontluchtingsslang vernieuwd (zijn erg lastig toegankelijk) en tevens een mooie nieuwe RVS vuldop geplaatst
5. Elektrische bilgepomp:
Er is gekozen om deze met een schakelaar te bedienen en niet met een vlotter. enig Een vlotter heeft het grote nadeel dat deze wel eens kunnen blijven hangen waardoor de accu wordt leeg getrokken.
6. Elektrische hoorn en USB aansluiting is geplaatst.
7. Accuconditie meter De boot is voorzien van een extreem grote nieuwe accu (2020) van 100Ah! Een meter op het dasboard geeft niet alleen de state of charge aan maar geeft ook direct inzicht in de goede werking van de dynamo.
8. Bekleding:
Alle kussens zijn nieuw en gemaakt van bordeaux rood skai met white piping (zowel onder als boven zodat je de kussens kunt keren). Tevens zijn alle rugsteunen geheel vervangen. Nieuw intern houtwerk met een iets dikkere PU koudschuimlaag (zit net iets fijner dan de standaard dunne schuimlaag) en bekleed met het bordeaux rode skai.
9. Onderhoud:
Dit betreft een Saga type 2 (laatste type wat schaars is '78) wat wil zeggen dat de binnenschaal geheel van polyester is en niet gedeeltelijk van hout. De onderdelen van hout in de Saga zijn vervangen door Trespa (met houtlook; Trespa ® Wood Decor), Iroko en deels betonplex. Alle 3 onderhoudsvrij. Bij alle lijmverbindingen is epoxy gebruikt.
• De kastjes en de tafel (achterin, deze kan omhoog geklapt worden) zijn daarbij voorzien van RVS hang en sluitwerk, afgedicht met rubber dichtingen tegen trillingen. De kastjes zijn weer in de originele staat gebracht, echter nu uitgevoerd in Trespa.
• Vlonders onder de zittingen zijn voorzien van neopreen seal.
• Vlonders in de kuip hebben een nautische look met zwarte banen; De banen zijn één voor één ingefreesd en geven extra grip. De vlonders zijn extra verstevigd met betonplex en neopreen seal.
• De houten randen die de kussens op z’n plek houden zijn allen vervangen door Irokohout. Iroko is een extreem duurzame houtsoort die niet gelakt hoeft te worden en veel duurzamer is dan het tegenwoordig gebruikte plantageteak. Ook de randen van de motorkist, (opklap)tafel en de legplank in het kastje zijn van dit hout gemaakt
• Dieselmotor: De Bukh DV 10 dieselmotor is door de Zweedse eigenaar vlak voor verkoop gereviseerd, er is niet een factuur bij zodoende weet ik niet wat ze hebben gedaan. wel is het zo dat het starten en gelijk lopen is. De Bukh motor heeft een systeem van contra draaiende gewichten, waardoor een dynamische balancering wordt verkregen en de trillingen sterk reduceren. De ééncilinder motor is net zo trillingsarm als een 4 cilinder motor. Een leuke wetenswaardigheid is dat Bukh motoren zo betrouwbaar zijn dat ze als één van de weinige motoren voldoet aan de “the Safety of Life at Sea” (SOLAS) standards. Verder heeft vorige NL eigenaar alle koelleidingen als ook de dieselleidingen vervangen. Tevens een nieuwe impeller en nieuwe thermosstaat geplaatst voor de zekerheid. Romp De meeste Saga's hebben in de loop der tijd behoorlijk wat beschadigingen opgelopen en worden om die reden geplamuurd en geverfd. Deze romp is niet geverfd. De kleur die je ziet is nog de originele gelcoat. Daardoor blijft de boot ook mooi (als verf even langs de kant schuurt is het weg en wordt de onderlaag zichtbaar; daarentegen is een gelcoat laag veel dikker en kunnen krassen eenvoudig weggepoetst worden). Van de binnenkant is de boot gepolijst waardoor de originele witte kleur weer als nieuw is en kleine krasjes zijn verwijderd. Kap; De kap is nieuw en is ontworpen en gemaakt door Veenstra Sails Friesland in Burgum. Kap is speciaal ontworpen voor de Saga en de ‘ramen’ zijn zo geplaatst dat het zicht vanachter het stuurwiel perfect is. Motor is uitgebreid geserviced; nieuwe olie, oliefilter, impeller, thermosstaat, brandstoffilter, accu (100Ah!), koelslangen, dieselslangen, bedieningskabels, etc. Het onderwaterschip is net in de antifouling gezet. Inclusief 2 nieuwe fenders, 3 nieuwe landvasten, nieuwe vlaggenstok en vlag, reserve impeller (09-808B-01), reserve sleutels en nieuwe brandblusser, heklier, anker, enz.

Boot ligt in Sneek, bezichtiging en proefvaart altijd mogelijk!
Alle keuringen!

Locatie: Friesland - Sneek

Toegevoegd op 12 dagen geleden en vervalt op 6 May
Advertentie id: 1027356
    [ ]     1664 bezoeken