Unieke geklonken stalen klassieke sloep met Lister inboard

6.250 EUR

Lekker een dagje varen in een polyester sloep met buitenboordmotor die met een druk op de knop start en waarvan er nog tientallen voorbij komen. Is dat waar je aan denkt bij een sloep?

Kijk dan snel verder, want dan is deze sloep niks voor jou.

Wil je echter nostalgie, hou je van het geweldige ‘plofplofplof’ geluid, hou je van heel veel positieve aandacht en ben je niet vies van soms wat onderhoud plegen aan een prachtige klassieke sloep en geniet je ook zo van glimmend koper zoals het tankje en de uitlaat? Lees dan snel verder!

Met pijn in mijn hart ben ik helaas genoodzaakt om mijn prachtige geklonken stalen sloep te verkopen. Als gevolg van een ongeluk ben ik helaas niet meer in staat om de motor aan te slingeren.

De sloep is voorzien van een geweldige Lister 6/1 uit 1939. Deze 1,4 liter grote één cilinder levert 6 hele pk’s bij maximaal 650 toeren en is voorzien van twee vliegwielen die alleen al 80 kg per stuk wegen. Dit is pas een echte stoere langzaamloper! 
Achter de motor zit een Rijsdijk keerkoppeling. Verder is de sloep voorzien van hardhouten vlonders en hardhouten bankjes. De sloep verkeert in goede staat. Hij meet 5,0 bij 1,75 meter.

Ik heb deze sloep 9 jaar in mijn bezit en er veel aan gedaan in die tijd, zeker aan de motor. Want alhoewel deze langzaam lopende motoren ijzersterk zijn en niet kapot te krijgen, is hij wel 84 jaar
oud:
- In 2014 is er een nieuwe cilinderkop en nieuwe drijfstang gemonteerd. De motor wilde namelijk niet meer starten bij de vorige eigenaar. Ik heb de oude drijfstang nog.
- In 2015 is er een wierpot gemonteerd, uiteraard niet eentje van plastic en is er een nieuw zeil gemaakt door zeillmakerij Koekman uit Nieuwegein.
- Inmiddels liep de motor, maar sproeide de uitlaat regelmatig olie. Ik heb in 2016 besloten de motor (deels) te laten reviseren door GJV Marine Diesel Service. Deze heeft oa een nieuw cilinderblok
geplaatst, nieuwe drijfstanglagers, nieuwe zuigerveren en een stel pakkingen.
- Om het geheel optisch nog wat mooier te maken heb ik de koperen dieseltank en de uitlaat opnieuw later verkoperen en zijn de beide stoterstangen verchroomd.
- Vorig jaar voorjaar/zomer is de sloep grondig geschilderd. De oude antifouling en onderwaterprimer zijn afgekrabd en er zijn 5 nieuwe lagen primer en 2 lagen antifouling aangebracht. Het bovenwaterschip is opnieuw geschilderd, de bankjes gelakt, vlonders geolied en het koper gepoetst. Ook is de olie van de motor en keerkoppeling vervangen. Sinds die tijd is er maar een paar keer met de sloep gevaren.

Olie en lak die ik nog heb staan krijg je erbij. Zo hoef je niet zelf uit te zoeken hoe je aan de juiste olie en lakkleuren komt. Ook krijg je er een dik en stevig slot bij.

Toen ik op zoek was naar een klassieke sloep met bijbehorende klassieke motor heb ik er rekening mee gehouden dat er nog onderdelen voor de motor beschikbaar zouden zijn. Voor dit type Lister zijn die te koop in Engeland. Later gebouwde clones van dit type motor worden vandaag de dag nog steeds gebruikt in kledingateliers in India en als aggregaat in het koude Canada. CS staat dan ook voor Cold Start. Het starten geschiedt op hoge compressie, wanneer de motor dan wat warmte in zich heeft na een kwartiertje stationair gedraaid te hebben, kun je de compressie verlagen door een knop in de cilinderkop uit te draaien. Geen geklungel met gloeidraden of branders dus.

Zoals gezegd ben ik helaas niet meer in staat om de sloep zelfstandig te starten, wat hulp is dus welkom.

De sloep ligt in Leerdam, op iets meer dan een half uur varen bevindt zich een trailerhelling en er zit een bedrijf met een botenkraan.

Gelieve alleen serieus geinteresseerden die een dergelijke sloep op waarde weten te schatten.
Vanaf week 25 is de sloep te bezichtigen. Bieden graag naast de.

Locatie: Utrecht - Leerdam

Toegevoegd op 7 dagen geleden en vervalt op 20 May
Advertentie id: 1571251
    [ ]     71 bezoeken