Waarschip, kwarttonner, kajuitzeilboot,

contact met mij op 141.64 EUR

Waarschip 7.25, rappe kwarttonner, de houtNsteen H2406

Na 15 jaar is de tijd van gaan gekomen. Het is mooi geweest met dit “tot op het bot” restaureerde scheepje. Ik heb het bouwnummer nooit kunnen vinden; het getal 34 in de boot op de onderzijde van de spoelbakdeksel. Dit terzijde.

De boot is eind sept 2004 de loods ingegaan en tot op de huid van verf en beslag ontdaan. De boot is in twee componenten verf systeem (international) weer op gebouwd. seizoen 2005 te water.
De anti-fouling is een harde zelfslijpende met roodpoeder.
boven de waterlijn zit overigens, als afwerklaag, een één component. deze is flexibeler dan een harde twee component.

Het mahonie hout is kaal geweest en gelakt met Coulan. Dat is een flexibele lak (rubberachtig) die 300% rek kan opnemen.
Op het dek is een antisliplaag aangebracht in de contouren  van de boot.
De bankjes en de kuipvloer zijn van teakhout, gerubberd met witte kit. zo ook het schuifluik en het achterluik en het strookje van de overloop.

De boot is opgebouwd om solo te varen. Nagenoeg alles is vanuit de kuip te bedienen. Ik heb meerdere malen de 200mls solo meegedaan. Ik heb ook de SSR naar Lowstoft gevaren. Inderdaad solo. De staande mast route, buitenom naar ijmuiden of naar texel, vlieland en terschelling is met deze rijk uitgeruste boot geen probleem. De vraag is natuurlijk altijd: hoe zeewaardig is de bemanning.... Op de friese meren is dit waarschip een bezienswaardigheid. Ik ben nog nooit geweigerd als ik langszij wilde komen liggen. De diepgang van 120cm is natuurlijk prima te noemen.

Het zeil equipment is misschien wel “overdone” te noemen.
van carbon spi-boom met drie spi’s (oude en nieuwe)
tot carbon boegspriet om een code-zero tevaren ( max windhoek tot 50 graden bij 15kts)2x laminaat genua 2, (goed gebruikt, gevouwen) laminaat High Aspect (laminaat gerold)zgan.
Grootzeil, iets uitgebouwd achterlijk (met geplakt houtNsteen text) grootzeil (hood sails, vermoedelijk de originele en de een “de vries” grootzeil nog aanwezig) totaal 3 stuks. ik vaar overigens toertochten nog steeds met de gemakkelijke genua 2 van de vries sails. Alles met leuvers aan de voorstag.
Een bruikbaar lichtweer genua 1, dit doek is gecoat en slaat snel aan bij weinig wind. De zeilen zijn in goede conditie en kunnen makkelijk mee in wedstrijd verband. (en ja, het kan altijd beter en nieuwe en mooier.) Elk zeil heeft een aparte zeilzak in de kleur van de boot (donkerblauw).
De spi heeft een wedstrijd zak en is in het boegluik te stouwen. Deze unieke constructie levert veel winst op tijdens de wedstrijden. De spi kan van tevoren worden aangeslagen.
op de meetbrief uit 2015/16 staan de zeilen en afmetingen.
de laatste zeilen, huiken,(zomer en naseizoen) en de hoezen komen allemaal bij Aerosails vandaan. mijn geweldige zeilmaker uit Huizen. #jan

interesse gewekt?

De binnenkant is vrij spartaans te noemen. Echter, alles is er wat er moet zijn. dubbel schakelpaneel waar alles bediend kan worden boven de BB kooi. verlichting alles apart, toplicht ankerlicht (tricolore) lopolights led. Binnen zijn alle lampjes apart aan en uit te schakelen.
Dieptemeter bi data en windmeter raymarine st40, autohelm (stuurautomaat op de helmstok) ST1000 + S100 controller aangesloten op de kaartplotter raymarine 435i.
Navman VHF dsc marifoon met extra buitenspeaker. (marcom B )
iAIS module aanboord. dan kun op je ipad iig zien of schepen voor jou wijken als je denkt dat je op zee voorrang wil hebben....
Radio cd speler pioneer. De boot heeft 2, 105 amp accuus die kruislings geschakeld zijn en nooit tegelijk aangesloten kunnen worden met de massa sleutel. is de een leeg, pak je de andere.
Walstroom aansluiting met invictron oplader. Kabel 15 meter maar ook een extra 25 meter kabel erbij. tevens diverse verloop stekkers als je zeven dik aan de steiger ligt en je wilt je koelboxje op 12 volt van stroom voorzien.
de buitenboord motor is een 5pk 2 takt; mengsmering maak ik zelf. tankje met euro en smeer middel erbij . klaar. Er zijn meerdere reserve tankjes aanwezig. leeg, dat dan weer wel. Er zit nog een stalen benzine tank in van 12 liter. Dat is beter dan een kunststof tank die je ruikt. Overigens in de achterbun prima bereikbaar. Er zit afstand bediening op de motor in de kuip. De stuurhandel is gedemonteerd van de motor. Nieuw gekocht 2008. Er is nagenoeg geen kabel of draad zichtbaar in de boot. Alles is professioneel weggewerkt. Ook in de mastdrukker naar het dek. De hoezen van de matrassen zijn allemaal vernieuwd. De gordijntjes in bijpassende stof. De ramen zijn overigens niet doorzichtig. De luiken zijn allemaal “blind” beplakt zodat je rustig kunt slapen, met vier volwassenen, aan boord. Er is ook en vliegenhor die in de deuropening past.

Aan dek is de layout minstens net zo rijk uitgevoerd. Self-tailing lieren (chroom lewmar st18 )in de gangboorden. De spinakker lier is er één (midden achteer). Dat werkt heel handig voor een tweede kuipman bij het zetten en trimmen. De lieren om te hijsen zijn de standaard lieren. Ik heb one-touch lierhendels van lewmar erbij. Er zijn voldoende ogen op de rail om grote en kleine zeilen naar achteren te begeleiden. Pinloos verstelbaar middels lijnen en stoppers. Op de spinakker schoten zitten barberhaulers en neerhouders tot op het dek. Aan de achterkant zitten de schoten door één richting blokken, die remmen onder spanning. De grootzeil rail is over de hele kuip breedte, Harken, en met een “eindeloze” schoot gemaakt. Ik heb veel dyneema splitsingen en lijntjes gemaakt.
In de giek zitten de twee riffen voor het grootzeil en de onderlijkstrekker om de broek uit het grootzeil vlak te trekken vanuit de kuip. De neerhouder van de giek, net zoals de neerhouder van de spiboom en de ophouder, de spi zelf, de genua, de code-zero, er komen tien lijnen in de kuip samen om te bedienen.

losse equipment:
tekescopische pikhaak in de trimbare achterstag,
nederlandse vlag op achterdek, met hoesje.
zeerailing, deels band, deels geplastificeerde 6mm rvs
teakhouten handgrepen 5 gats (1,4 meter) sb en bb kajuitdak.
slot op het schuifluik, buiten speakers in de kuip.
aan BB zit het kompas 8cm doorsnede in het kopschot
aan SB ZIT GPS en Bidata (2 klokjes)
achterbolders, middenbolders op de rail te plaatsen en voor bolders, die zitten flush in het dek. daar blijft echt geen lijn achter haken als je met 30 kts je zeil laat zakken.
boegsprietoog van gepolijst rvs onder de voorstag. uniek gemaakt voor dit waarschip.
aluminium Fortress anker met RVS voorloop en loodlijn.
zwaar oud ijzeren anker is er ook maar niet aanboord natuurlijk.
2x comfort seat met frame blauw wit.
porta potti qube, toilet los onder de kajuit ingang met teakhouten trapje; die kun je omkeren tot zitting. waterkaarten boekjes, gebruiksaanwijzingen inbouw boekjes, alles is er nog.
spinlock valstoppers groot (2x3)XAS en klein(8x1)PXR
stootwillen 4normaal, 1xdruppel 1x bol. allen donkerblauw met aan gesplitste platte lijn! nee geen goedkoop gevlochten lijn.
landvasten met aan gesplitste ogen rode 4x5meter, zwarte 4x5meter, witte 4x10 meter, 1x25 meter.
en nog meer lange lijnen (gevlochten lijn)
puts emmer van rubber. gaskooktoestel los, om buiten te koken, pannenset. ik gebruik alleen flessen water ivm veilig drinkwater en als contra ballast om het scheepje vlak op het water tekrijgen (de kont moet eruit tijden de wedstrijden... oeps verraad ik zomaar hoe ik zovaak heb gewonnen. ohnee ik had ook een top stuurvrouw en andere bemanning! #jildau#wouter#jaap

Ohja, de boot heeft een balansroer. (mooi profiel, ik kan niet meer vinden welke ik heb gemaakt) de boot is heel wendbaar daardoor en reageert op de minste helmstok uitslag.
op de helmstok zit een helmstokverlenger van spinlock. Heerluck om aan de hogekant te blijven sturen.
De boot is gebouwd (1976?) op de werf, dat zie je aan de ronde kuiphoeken heb ik me laten vertellen. Bruynzeel Suprahecht Mahoni. de lijm is watervast in deze multiplex plaat.
Een opklapbaar zwemtrapje aan de spiegel, een drijfboei aan de railing zo ook een zgn Sling. Plaats voor twee vouwfietsjes is er; niet inbegrepen nee!!
Hoesjes van blue performance op de lieren, voor de lierhandels en voor de kaarten bij de kajuit ingang. Parasol om onder de giek te hangen, ook van blue performance. Steeds noodzakelijker met deze zonnige zomers. (-;
diverse red vesten. inflatables. Voor kinderen met kruisbandlijnen. Voor volwassenen etc. geen garantie. Spinlock(275?) zwemvest met eigen veiligheidsband. Secumar (275) zwemvest met eigen veiligheidsband drie ogen.
In de kuip zitten twee speciale ogen om je aan te lijnen.
Bij de mast zitten diverse blokken om de lijnen naar de kuip te begeleiden. Net zoals de 3 en 4 keerblokken zowel aan SB als BB
Daar zitten ook de stekkers voor de bedrading die de mast ingaat.
marifoon en verlichting 2x.
De spinaker val is aan de mast te hijsen door de voordekker.
Die zit overigens altijd voor de mast tijdens de wedstrijden.
De code-zero zetten doe je door de aan de door de boegspriet gevoerde val naar de kuip aan te halen. Je voert hem vliegend aan de genua- of spinaker val.
De boot staat op een Pega Comfort wegtrailer met verstelbare steunen en eigen kenteken. Het plan om naar de middellandse zee te gaan met de boot op de trailer is er nooit van gekomen. De trailer staat overigens altijd binnen. Zowel met boot als zonder boot.

De laatste aankoop is een Robship Hook & Moor telescopische bootshaak. Alleen daarom zou ik al blijven varen. Dit is even oefenen, maar als je het door hebt, dan kan zelfs je partner de boot in één keer aanmeren.

Deze zeer complete set is zowel voor de startende zeiler, die kan nog heel veel ontdekken als voor de zeer gevorderde wedstrijdzeiler een unieke kans om van de watersport te gaan genieten of met een zeer snelle kwarttonner in de top mee te varen en je hoofd leeg te maken op het water.

Als je deze zomer meteen het water op wilt zonder al teveel te moeten "klussen" dan is dit de uitgelezen kans.
Stalling(privé) en Ligplaats(Huizen) bespreekbaar.

De boot wordt met wegtrailer verkocht.

prijs € 9999

Locatie: Noord-Holland - Huizen

Toegevoegd op 14 dagen geleden en vervalt op 13 May
Advertentie id: 991500
    [ ]     352 bezoeken