Yamaha XT 500 (1U6) uit 1982

contact met mij op 25.39 EUR

Te koop: mijn XT500 uit 1982. Framenummer is uit de 1U6-serie en komt overeen met het motornummer. Het kenteken is uitgegeven op 17 september 1982.

Ik doe de motor weg omdat ik er te weinig tijd aan besteed. Er moeten wat zaken aangepakt worden (zie hieronder), en daar kom ik niet aan toe. Omdat ik er maar weinig tijd aan besteed vind ik het beter om de motor te verkopen aan iemand die er wel wat mee doet.

In januari 2006 door mij gekocht. Bovendeel van het blok heb ik gereviseerd: cilinder naar eerste overmaat geboord en gehoond, nieuwe Yamaha-zuiger, klepzittingen opnieuw geslepen, nieuwe kleppen en veren. Nieuwe nokkenas, tuimelaars, kettingwiel + ketting (nokkenas). Bouten en moeren aan/rond de kop grotendeels vervangen. Nieuw, conisch lager in het balhoofd. Vorkpoten recht gemaakt op de drukbank. Nieuwe veren en doppen in de vorkpoten. Nieuwe as versnellingspedaal.
Het meeste van het specialistische werk is gedaan door Michiel van MWS Motortechniek in Almere. Destijds hebben we ook onderin het blok gekeken. Het zag er goed uit, en daarom niet geopend.
Frame en andere zwarte delen schoongemaakt van grondlak en laklaag voorzien, met het idee om dat later nogmaals en dan beter te doen. Deze tijdelijke coating zit er nog steeds op. Nieuwe kabelboom (Kedo) gemonteerd.

Later, na de revisie van de cilinder en kop en het opbouwen:
Nieuwe olieleiding nokkenas (Kedo);Nieuw oliedeksel onderkant blok;Carburateur gereviseerd met kit van Kedo;Tellerset vervangen door een betere, van een andere XT500;Nieuwe Hagon-shocks achter;Lichtmetalen dop voor spanner nokkenasketting;Lichtmetalen dop rechtsonder blok;Lichtmetalen blindplaat nokkenas-deksel;Olietemp (de originele rode dop met peilstok wordt meegeleverd);Uitlaatdemper Sebring Enduro 2 met nieuwe RVS bocht (Kedo);Nieuw achterspatbord;Nieuwe handlebar (Kedo).
In 2016, met een kit van Rex's Speedshop heb ik het elektrisch systeem aangepast:
Upgrade naar 12V;Elektronische ontsteking;H4 armatuur koplamp (nieuw glas en armatuur in bestaande zwarte schaal).
Een aantal originele onderdelen die ik heb vervangen zijn nog in mijn bezit. Die kunnen eventueel onderdeel van de koop worden:
Metalen leiding en bouten klepdeksel voor smering nokkenas;Plastic dop spanner nokkenasketting;Afsluitdop blok rechtsonder;Afsluiting nokkenas-deksel, met kijkglas;Armatuur koplamp;Armatuur contactpunten.
Sinds aankoop en revisie in 2006 heeft de motor ongeveer 7500 km gereden. Uitgaande van de teller waarmee ik de motor kocht (inmiddels vervangen) zou de motor ongeveer 61000 km hebben gereden sinds nieuw. De motor heeft bij mij altijd binnen gestald gestaan.

Werk is nodig aan: slijtende onderdelen, de aandrijfketting, de coating van het frame, de buddy-overtrek, deukje in tank (zie foto), de koppeling krijg ik niet goed afgesteld, klein lek in benzinekraan, kabels en bediening aan de handlebar, claxon, de gradenmeter onder in het blok (hulp bij afstellen) is afgebroken (maar niet in het blok achtergebleven).

De motor start goed, maar loopt niet helemaal lekker. Ik verwacht dat een goede afstelling van de carburateur voor verbetering kan zorgen, eventueel in combinatie met timing en klepspeling.

Inclusief aluminium carterbeschermingsplaat (niet gemonteerd op de foto's).

De richtprijs is €4.500. Als je serieuze belangstelling hebt, maak dan een afspraak en kom langs in Lemmer om de motor te bekijken en "naast de motor" verder over de koop te.

Locatie: Friesland - Lemmer

Toegevoegd op 4 dagen geleden en vervalt op 9 June
Advertentie id: 1777167
    [ ]     80 bezoeken