Zeer mooie 1969 CJ 750 (1938 BMW R71 M72 clone )

3.750 EUR

Dit is een prachtige kloon van de BMW R71 uit 1938. Hij loopt en heeft een geldig Nederlands kenteken. Hij is vele jaren ongebruikt geweest maar dankzij mijn inspanningen en gloednieuwe carburateurs start en loopt hij nu goed. Toch is het aan te raden om wat dingen te controleren. Je moet de motor en zijspan uitlijnen of eventueel de voorband vervangen omdat het stuur wiebelt tijdens het rijden. Daarnaast kan het geen kwaad om de versnellingsbak bij te stellen. Deze is gebaseerd op originele 30er jaren technologie en word bediend via drie verschillende hendels. Er is er een om met de hand te schakelen, een om met de voet te schakelen en een derde om de achteruitversnelling in te schakelen. Hand schakelen werkt prima. Voet schakelen werkt ook, maar af en toe kom je in de verkeerde versnelling terecht. Het aparte achteruitversnelling, waardoor parkeren of achteruitrijden in een garage heel eenvoudig is, werkt prima. De motor heeft ook elektrische start, wat zeer ongebruikelijk is voor deze motoren. 

Ik verkoop het omdat ik heb besloten dat drie wielen niets voor mij is. Ik heb het grootste deel van mijn leven motor gereden en ik heb geen interesse in het veranderen van mijn rijstijl. Ik ben in de verleiding om het zijspan te verwijderen, maar eerlijk gezegd zou dat jammer zijn. Dus ik laat het aan een nieuwe eigenaar over om ermee te doen wat hij of zij wil.

Toen ik deze motor kocht, kreeg ik te horen dat hij 15 jaar geleden in China volledig was gerestaureerd voor een Europese koper en vervolgens naar Nederland is verscheept. Hij is hier in 2007 geregistreerd en heeft dus een geldig Nederlands kenteken en documentatie (waardoor het gemakkelijk is om hem in elk EU-land opnieuw te registreren). Alle serienummers op de motor en de papieren komen overeen en hij staat geregistreerd als een Chang Jiang 750 uit 1969.

Als je iets weet over Chang Jiang-motorfietsen dan weet je dat dit model exclusief voor het Chinese leger is geproduceerd door de China Nanchang Aircraft Manufacturing Company. Zoals alle CJ750's van deze leeftijd en dit frameontwerp, begon deze zijn leven als een militaire motorfiets totdat hij buiten gebruik werd gesteld en werd verkocht aan een particulier koper. Bijna alle Chinese zijspanen hebben deze militaire achtergrond. Er zijn veel bedrijven in China die gespecialiseerd zijn in het revise en restaureren van deze motoren voor export, maar ze kosten dan  het dubbele van wat ik vraag. 

Nadat deze motorfiets in Nederland was aangekomen, heeft hij jarenlang als winkeldisplay gestaan ​​en daarna in een privécollectie tentoongesteld. (Dit komt tot uiting in een kilometerstand van ongeveer 1200 kilometer sinds de restauratie.) Ik ben de derde Europese eigenaar. Op dit moment is hij niet verzekerd, wat betekent dat hij kan worden bekeken, gestart en beluisterd, maar u kunt er geen proefrit mee maken. Het wordt verkocht zoals het is. Neem gerust contact met me op als je interesse hebt in een leuk project. De prijs is 3750 euro, wat zeer bescheiden is voor een motor van dit type. Het is ook een van de mooiste die je ooit zult zien. 

------

Hier is wat historische informatie:

De R71/M72/CJ750-serie motorfietsen vertegenwoordigt een van de langst geproduceerde motorfietsontwerpen in de geschiedenis. De eerste iteratie van het ontwerp zag voor het eerst het levenslicht met de release van de BMW R71 uit 1938. De R71 was het topmodel in het BMW-gamma en bood als eerste een achtervering, die rechtstreeks op het frame werd gemonteerd. Het bevatte een 750cc luchtgekoelde tegenoverliggende twin met een boring en slag van 78x78 mm. Het werd geprezen om zijn soepele, betrouwbare kracht. De R71 werd al snel aan het werk gezet door het Duitse leger.

Door middel van een complexe politieke deal in 1939, het Molotov-Ribbentrop-pact (een niet-aanvalsverdrag tussen nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie voordat ze met elkaar oorlog gingen voeren) werden de ontwerpplannen, de productieapparatuur en de technische kennis van de BMW R71 overgedragen aan de USSR in ruil voor olie, grondstoffen en logistieke steun die Duitsland nodig had.

De BMW R71 werd in de Sovjet-Unie omgedoopt tot de Ural M72 en toen Duitsland in Juni 1941 Rusland binnenviel, werd hij gebruikt tegen de Duitsers. Na de oorlog werd de M-72 motorfiets nog vele jaren geproduceerd. Uiteindelijk werd het ontwerp verkocht aan communistisch China. Daar werd het omgedoopt tot de Chang Jiang CJ750 en geproduceerd voor het Chinese leger. De CJ750 was misschien wel de beste versie van deze reeks omdat het oorspronklijke motorontwerp was gecombinert met de verbeterde cilinderkopontwerp van de BMW R75, die van 1941 tot 1945 Duitse zijspannen aandreef. Tevens kreeg de CJ750 ook een upgrade met een elektrische start en een achteruitversnelling, die naadloos paste in het ontwerp dat vrijwel identiek bleef aan de originele BMW R71 uit 1938.

Vanwege de zeer lange productie zijn onderdelen voor deze motoren goedkoop en gemakkelijk te vinden. Een snelle Google-zoekopdracht naar "CJ750 parts", "Ural M72 parts" of zelfs "BMW R71 parts" zal een ware schat aan onderdelen van vele leveranciers over de hele wereld onthullen. De meeste van deze onderdelen zijn onderling uitwisselbaar. Sommige worden nog steeds geproduceerd. Terwijl andere afkomstig zijn uit oude pakhuizen met nieuwe originele militaire onderdelen.

-----

This is something for a motorcyclist who knows what they’re doing. It’s beautiful clone of the 1938 BMW R71. It runs and drives and has valid Dutch registration but will need to have a couple of things looked at before being put back on the road. It was unused for many years but thanks to my efforts and brand-new Mikuni style carburettors it now starts and runs nicely. The bike will now need to have the sidecar properly aligned or have the front tire replaced because the handlebars wiggles when driven. Additionally it might be a good idea to adjust the transmission. Based on original 1930’s technology, the transmission can be operated via three different levers. There is one is for hand shifting, another for foot shifting and a third lever is for engaging reverse gear. The hand shifter works. The foot shifter also works but occasionally you end up in the wrong gear. It also has a separate reverse gear which makes parking or backing up into a garage very easy. The engine also has electric start which is very unusual and is a feature that none of the other BMW clones offered.

I’m selling it because after playing with it, I’ve decided that three wheels isn’t for me. I’ve ridden motorcycles for most of my life and I have no interest in changing my riding style. I’m tempted to remove the sidecar but honestly that would be a shame. So I’ll leave it to a new owner to do what he or she wants with it.

When I acquired this bike I was told that it had been completely restored in China for a European buyer 15 years ago and then shipped to the Netherlands. It was registered here in 2007 and it has valid Dutch registration and documentation (which makes it easy to re-register it in any EU country). All the serial numbers on the bike and the paperwork match and it’s registered it as a 1969 Chang Jiang 750.

If you know anything about Chang Jiang motorcycles, then you’ll know that this model was produced by the China Nanchang Aircraft Manufacturing Company exclusively for the Chinese military. As with all CJ750’s of this age and frame design, this one started off life as a military motorcycle until it was decommissioned and sold. Nearly all Chinese sidecar rigs have this military background. There are many firms in China that specialize in rebuilding and restoring these bikes for export however they cost you twice what I’m asking.

After this motorcycle arrived in the Netherlands it spent many years as a store display and after that on display in a private collection. (This is reflected in a milage of approximately 1200 kilometers since being restored.) I am it’s third European owner. At the moment it’s not insured, meaning it can be looked at, started and listened to but you can’t take it for a test drive. It’s sold as is. Feel free to get in touch with me if you have an interest in a fun project. The price is 3750 euro which is modest for a R71/M72/CJ750 style bike. It’s also one the nicest examples you'll ever.

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 25 dagen geleden en vervalt op 6 May
Advertentie id: 1332425
    [ ]     141 bezoeken