Hurley 800 (nr 212 1984)

7.500 EUR

Een betrouwbare en comfortabele zeiler, goed manoeuvreren en wilt u bovendien alle gemakken aan boord in de ruime kajuit, dan is deze Hurley een serieuze kandidaat voor een scherpe prijs met een ligplaats in de Enkhuizen Compagnieshaven tot het einde van het seizoen t/m 31 oktober.

Kom gerust kijken of beter nog, we maken een gezamenlijke proefvaart. Het schip ligt in Enkhuizen, de sleutels in Amersfoort.

Het schip heeft een complete uitrusting, van bestek, gereedschap tot navigatie. Ze is echt vaarklaar, bent u de volgende eigenaar? Een complete inventaris stel ik nog op. Kwestie van de motor starten en de trossen los! Alles is vanuit de kuip te bedienen.

De Hurley 800 staat bekend als fijne zeiler. Eerlijkheidshalve, wel met een klein beetje wind, want ze is klassiek degelijk uitgevoerd, een S-spant en semi-lange kiel zorgen voor rustige stabiele vaareigenschappen en goed te draaien en te keren. Vanaf 2-3 bft begint de boot echt al heel lekker te lopen met de nieuwe 150% genua :-). Binnen in de kajuit is het heerlijk ruim met veel bergruimte en (geheime) vakjes. Stahoogte tot voor in de kajuit (1.83m). 

Het schip verkeerd in goede conditie en is nu 15 jaar in familiebezit (tussendoor verkocht aan mijn ouders en later weer terug gekocht). Ze gaat om het jaar uit het water en is altijd met veel liefde en aandacht behandeld.

Belangrijkste recente onderhoud en vernieuwingen
202306 zelf nieuw gemaakte buiskap, genushuis en zeilhuik (98% gelukt :-)202305 nieuwe toilet pomp202305 nieuwe 150% genua M-sails202305 Nieuwe start accu - Wilco Accu CA 57412202302 bies geschilderd (Epifanes Mono-urethane jachtlak 3107)202302 Spiegel opnieuw geschilderd (Epifanes Mono-urethane jachtlak 3248)202302 antifouling: kaalgehaald, watertite, 7 lagen primocon, en antifouling, (behandelplan volgens international gevolgd)202205 Opvoerpomp diesel202205 nieuwe Gashendel202203 Voetpomp wasbak202210 groffilter (delphi 296)
Daarnaast het reguliere jaarlijkse onderhoud aan de motor: motorolie vervangen, oliefilter, dieselfilter en impeller. Het onderwaterschip in anifouling en poetsen.

Tuigage
202305 nieuwe rolgenua 150% 201305 Grootzeil M-sails (2013)201105 rol high-aspect (2011, Hagoorts), perfect vanaf 4 tot met 6 bft, met 2 rifjes in het grootzeilVerder: kleine fok, stormfok (2000) en spinnakerVallen: Gevlochten, nylon (easy lock mini, vanuit de kuip te bereikbaar)Rolsysteem: 609-S plastimoMast: aluminium mastprofiel merk Neut
Motor
merk/type : BUKH DV10 (origineel en draait als een zonnetje)binnenboorddieselnummer : 208169vermogen : 10 pkbouwjaar : 1984
Apparatuur
Kaartplotter: GARMIN GPS 421 MArifoon: B&G V50 (kabel moet opnieuw gesoldeerd)serienummer : MMSI 244615210 ATIS 9244046526Kompas: Plastimo, schotLog: Diepte, snelheid, log Autohelm ST30, digitaal Stuurautomaat: Autohelm ST 1000
Huishoudelijk
Koelagregaat WAECORadio Sony FM ontvanger met USB (1 speaker, ander defect)verwarming: Eberspracher dieselkachel type D1Lboordaccu’s: 2x100A gelaccu’s, naast de startaccu.Zonnepaneeltje (specs weet ik niet, zal iets van 50-75 pW zijn?)Walstroom, dus ook 220V aan boord.
algemene kenmerken:
Bouwjaar: 1984Bouwnr: 212Lengte OA: 8.35mBreedte: 2.75mStahoogte: 1.85mDiepgang: 1.40mBallast: 1600 kgDoorvaarhoogte: ca. 11.50mWaterverplaatsing: 3200 kgRamen: gehard glas in aluminiumRoer: achter scheg, vrij hangend, helmstok
Is het dan echt allemaal fantastisch? 
Natuurlijk is het schip bijna 40 jaar oud en heeft inmiddels ook een eigen karakter. De mast heeft geleden, ooit is er een ankerplaat uit de mast gebroken, de nieuwe ankerplaat zit nu op een andere plaats en er zit dus een gat. Bij de aankoop is het mij niet opgevallen. Inspectierapport wijst uit geen accuut gevaar voor breuk. Ervaring leert dat windkracht 8 op Noordzee (was niet de bedoeling), geen problemen gaf.
Er zit 1 klein lekje, er druppelt iets water naar binnen bij zware regenbuien. 500ml na een maand (er staat een emmertje onder). 
In de context van 40 jaar uit, is ze echt nog in topconditie!

Waarom gaat ze weg voor deze scherpe prijs? 
Een jong gezin en te weinig tijd, dus mag weg voor een scherpe prijs. Scherpe prijs zodat de volgende er ook genoeg liefde in kan stoppen. 
Wij gaan haar missen. Over een aantal jaar gaan wij zeker weer een boot kopen, waarschijnlijk weer een Hurley, maar voorlopig kamperen we lekker met de tent. 

Geen osmose
altijd is er de vraag of het schip osmose heeft, dat vroeg ik mij zelf ook af toen ik haar 15 jaar geleden kocht. Een stalen schip roest, een houten schip en een polyester schip heeft osmose. Het schip heeft een preventieve osmose behandeling gehad. De vorige eigenaar heeft voor 3000 gulden ergens in de 90'er jaren het schip laten behandelen. Tijdens het onderhoud aan het onderwaterschip afgelopen periode heb ik geconstateerd dat het schip mooi droog blijft, op een paar plekjes na.
Preventief in 2023 volgens international behandelplan: onderwaterschip kaal gehaald, plekjes hersteld met Watertite, 7 lagen primocon aangebracht en daarna antifouling er op. U kunt het schip natuurlijk altijd laten keuren.

NB: meer foto's volgen nog aankomend weekend (20 aug), dan vaar ik nog één keertje naar de Wadden. Het dek is nog niet gepoetst!

Klusjes / todo
Ik houd altijd een lijstje bij met klusjes / todo's... hieronder het lijstje (naast de reguliere zaken)
tussendoordek poetsenlakke: luiken, dekrail / helmstok (3x gedaan, moet nog 4 keer)klein lekje vinden, loopt via electrabuis vanaf punt naar toilet :-), geen halszaaksolderen stekker marifoonkabel op dekzinkstuk motor (als de oude op is / er uit komt, einde seizoen)nieuwe lijn voor de rolgenua, huidige lengte + 2m anders net te kort.

volgende winterstalling op de kantroerkoning heeft wat spelingschroefas...

Locatie: Utrecht - Amersfoort

Toegevoegd op 2 dagen geleden en vervalt op 26 May
Advertentie id: 1639969
    [ ]     64 bezoeken