Mercedes-Benz 380SL r107 oldtimer

32.500, EUR

Wij, oom en neef, restaureren zo-nu-en-dan als hobby en uit voorliefde voor dit model een R107 / W107. Dit doen wij naar een zeer hoge standaard.

De wagen waar wij mee gestart zijn is een Amerikaanse basis en daardoor hard, zonder verhullende volgetectyleerde wielkasten en bodem. Van het gehele proces zijn zeer veel foto's, documentatie, facturen etc. aanwezig in een daarvoor aangelegde map. Qua uiterlijk spreken de foto’s voor zich, maar ook technisch is deze wagen geheel aangepakt. Onderstaand is een opsomming van de werkzaamheden, maar er is in ons streven naar perfectie nog véél meer uitgevoerd...

De V8 motoren zijn onverwoestbaar en kennen eigenlijk maar een paar punten van aandacht, namelijk: de distributie, de oliesproeiers van de nokkenaslagers, de stationairloop en de inlaatpakkingen. Om deze problemen duurzaam aan te pakken is het volgende gedaan:
• De distributieketting is vervangen, evenals de nokkenastandwielen, de bovenste kettinggeleiders van de linker cilinderbank en natuurlijk de kettingspanner. Uiteraard zijn er nieuwe oliesproeiers op de nokkenaslagers gezet.
• Alle slepers/tuimelaars zijn vervangen en afgesteld met stelplaatjes en het correcte gereedschap.
• Om vacuümlekkages en/of valse lucht voor de toekomst te voorkomen zijn wij rigoureus te werk gegaan: alle onderdelen van het inlaattraject en vacuümsysteem zijn gedemonteerd, (ultrasoon) gereinigd en geheel voorzien van nieuwe pakkingen en slangen. Uiteraard is ook de bekende slang van de waterpomp naar de inlaat vervangen, evenals de onderbak van de luchtweger, pakkingen van de injectoren, aansluiting van de stationair-regelklep (sigaar) en nog veel meer...
• Het blok heeft een set nieuwe V-snaren, verse olie en filter gekregen evenals nieuwe kleppendekselpakkingen, koelvloeistof, luchtfilter, bougies en -kabels, verdeelkap en rotor en uiteraard accu en geheel nieuwe uitlaat.
• Stationair-computer (Leerlauf) en luchtschuif (sigaar) zijn professioneel gereviseerd.
• Idem voor de startmotor en dynamo.
• De ontsteking is met de stroboscoop afgesteld en de CO(2) met MB-computer op de regelunit en de 4-gasmeter in de uitlaat. Deze V8 loopt dus zoals het hoort wél trillingsvrij en soepel!
• De automaat en koppelomvormer zijn gedemonteerd, nagelopen en geheel (!) voorzien van nieuwe originele pakkingen en keerkringen, frictieplaten met slijtage (4 stuks) zijn vervangen, de carterpan en steunplaten zijn netjes geglaspareld en van hittebestendige lak voorzien en uiteraard ook hier nieuwe ATF en een nieuw filter. Tevens is er een nieuwe baksteun/rubber geplaatst en zijn de geleidebussen van het schakelmechanisme vervangen (bekend probleem).
• De aandrijfas is voorzien van zowel 2 nieuwe Hardy-schijven (donuts) als een nieuw middenlager. Want ook dit moet geheel trillingsvrij lopen...

Naast motor en versnellingsbak zijn ook de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
• Het achterste subframe is verwijderd en voorzien van nieuwe bussen.
• Er is een nieuwe brandstofpomp gemonteerd.
• Er is een set nieuwe aandrijfassen/homokineten gemonteerd.
• Voor- en achter zijn nieuwe stabilisator/rollbar-rubbers/stangen gemonteerd.
• De koppeling tussen het stuurhuis en -kolom had speling en is eveneens vervangen.
• De draagarmen waren recent vernieuwd (origineel MB) en in zeer goede staat.
• Er is een nieuwe stuurdemper gemonteerd. Uiteraard is het stuurhuis afgesteld en de pomp voorzien van een nieuw filter en verse stuurolie en is de wagen uitgelijnd. Ook het cardan heeft uiteraard verse GL5 olie ontvangen.
• De remtangen zijn ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe keerkringen en seals. Er zijn nieuwe remslangen, blokken, geleidepennen en slijtageindicatoren geplaatst. De handrem is afgesteld en de voorwiellagers zijn schoongemaakt en opnieuw verpakt met vers lagervet en afgesteld.
• De originele Gullideckel (1264003002) velgen zijn gestraald, gecoat, het hart is afgedraaid en voorzien van nieuwe originele naafdoppen en wielbouten. Uiteraard is de auto geheel uitgelijnd.
• Alle interieur en exterieur lampen zijn vervangen. Het instrumentarium is professioneel nagezien. Alle knoppen van raambediening en gevarenlichten zijn vervangen.
• Er is een set originele (!) gereviseerde Bosch koplampen gemonteerd en een set (imitatie) RVS Europese bumpers.
• Er is een nieuwe, moderne Becker oldtimerradio ingebouwd die past bij de auto, maar wel moderne functies en gemak biedt - het is dus niet meer het exemplaar op de foto.

Het interieur spreekt voor zich: geheel nieuwe bekleding in de correcte kleur (MB178), totaal nieuw tapijt in top-kwaliteit (Lakewell), nieuw wortelnotenhout, nieuwe zonnekleppen en een compleet verse set deurrubbers. Uiteraard zijn ook de rubbers op de A-stijlen en softtopbak vernieuwd. De auto is voorzien van een C-Tec druppellader en nieuwe accu.

Tot slot zijn de wagen én hardtop geheel professioneel overgespoten in de prachtige, originele kleur Anthrazitgrau (MB172). Een geweldige combi met het lichte interieur, de zwarte softtop en de Gullideckel wielen...

Kortom, zoek je een heel erg fraaie 107 mét V8 waar met passie aan gewerkt is, kom dan zeker op de koffie. De auto is op de brug te bekijken en we vertellen met liefde wat er allemaal aan is gedaan: Deze filmster is klaar voor een mooie zomer!

280SL 300SL 420SL 450SL 500SL 560SL R

Locatie: Utrecht - Soesterberg

Toegevoegd op 20 dagen geleden en vervalt op 14 June
Advertentie id: 1908603
    [ ]     67 bezoeken